لوگوی شرکت نبکا

فرهنگ لغات ضروری خودرو برقی

فرهنگ لغات ضروری خودروی برقی

محبوبیت خودروهای برقی هر ساله در حال افزایش است و افراد بسیاری علاقه دارند با اصطلاحات جدیدی که در دنیای خودروهای برقی وجود دارد، آشنا شوند، چون این فناوری به طور مداوم در حال تکامل است. در این مقاله برخی از مهم‌ترین اصطلاحات مرتبط با خودروهای برقی را توضیح می‌دهیم تا برای خرید هوشمندانه خودروی بعدی خود، با آن‌ها آشنا باشید.

انواع خودروهای برقی

خودروهای برقی یا (Electric Vehicles) در انواع و اندازه‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. از خودروهای کاملا برقی گرفته تا خودروهای هیبریدی. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین انواع خودروهای برقی موجود در بازار می‌پردازیم.

خودروی برقی باتری‌دار

BEV که مخفف Battery Electric Vehicle یا خودروی برقی باتری‌دار است، کاملا از طریق باتری کار می‌کند و فقط از یک موتور الکتریکی برخوردار است. این نوع خودروها هیچ‌گونه آلایندگی تولید نمی‌کنند و بسیار کارآمد هستند. خودروهای برقی باتری‌دار از طریق ایستگاه‌های شارژ عمومی یا شارژرهای خانگی قابل شارژند.

خودروی هیبریدی

Hybrid Electric Vehicle یا HEV خودروهایی هستند که بیشتر با موتور احتراق داخلی کار می‌کنند و در صورت تمام شدن سوخت خود، با موتور الکتریکی به حرکت خود ادامه می‌دهند. خودروهای هیبریدی قادرند مسافت محدودی را با موتور الکتریکی خود بپیمایند زیرا با شارژرهای خودروهای برقی قابل شارژ نیستند و فقط از طریق ترمز احیاکننده برق باتری را تامین می‌کنند. (در ادامه مقاله به توضیح ترمز احیاکننده می‌پردازیم.)

خودروی پلاگین هیبرید

Plug-in Hybrid Electric Vehicle یا به اختصار PHEV، به معنای خودروی پلاگین هیبرید است. این نوع خودروی برقی، از یک موتور الکتریکی و یک موتور احتراق داخلی برای حرکت استفاده می‌کند و برخلاف خودروی هیبریدی معمولی، قابل شارژ است. هرچند که این خودروها کارآمدتر از خودروهای بنزینی هستند، اما همچنان به دلیل وجود موتور احتراق داخلی، مقداری آلایندگی تولید می‌کنند. (میزان آلایندگی تولیدی خودروهای هیبریدی بسیار کمتر از خودروهای بنزینی است.)

خودروی برقی با برد گسترده

EREV یا Extended Range Electric Vehicle نوعی از خودروهای برقی به شمار می‌روند که از یک ژنراتور بنزینی برای افزایش میزان پیمایش کمک می‌گیرند. این نوع خودرو به اندازه انواع دیگر خودروهای برقی رایج نیست اما برای کسانی که به خودروی برقی با برد بیشتری نیاز دارند، گزینه منحصربه‌فردی به شمار می‌رود. یکی از معایب EREVها این است که از سوخت فسیلی برای تولید برق استفاده می‌کنند و به اندازه خودروهای تمام‌برقی یا باتری‌دار، با محیط زیست سازگار نیستند.

خودرویی با آلودگی بسیار کم

Ultra-Low Emission Vehicle (ULEV)نامی است برای هر وسیله نقلیه جاده‌ای که کمتر از ۷۵ گرم دی‌اکسیدکربن در هر کیلومتر انتشار می‌دهد. این نوع خودروها قادرند با استفاده از فناوری‌های مختلف، آلایندگی‌های زیست‌محیطی را کاهش دهند و به همین دلیل تعداد خودروهایی که مطابق با استانداردهای آلایندگی Ultra-Low Emission Vehicleها طراحی شده‌اند، رو به افزایش است.

همه خودروهای تمام‌برقی ULEV در نظر گرفته می‌شوند و برخی از خودروهای هیبریدی یا خودروهای سوخت فسیلی سبک نیز می‌توانند در این دسته قرار بگیرند اما این به معنای سازگاری کامل با محیط نیست. اگر این خودروها با سوخت فسیلی کار می‌کنند، پس همچنان گازهای گلخانه‌ای انتشار می‌دهند.

فرهنگ لغات ضروری خودروی برقی

اصطلاحات و کلمات مرتبط با رانندگی با خودروهای برقی

کیلووات ساعت

کیلووات ساعت واحدی از انرژی است که مقدار توان مصرفی در طول زمان را نشان می‌دهد. کیلووات ساعت برای اندازه‌گیری ظرفیت انرژی باتری خودروهای برقی نیز به کار می‌رود. به عنوان مثال باتری خودروی برقی اسکای‌ول ۷۲ کیلووات ساعت است، به این معنا که می‌تواند به مدت یک‌ساعت، ۷۲ کیلووات برق را تا قبل از تمام شدن شارژ ارائه دهد. هر چقدر کیلووات ساعت بیشتر باشد، خودروی برقی میزان بیشتری را با هربار شارژ می‌پیماید.

ترمز احیاکننده

ترمز احیاکننده یک فناوری است که در اغلب خودروهای برقی و هیبریدی به کار می‌رود. این ویژگی به خودرو اجازه می‌دهد هنگام ترمز گرفتن، کاهش شتاب یا حرکت در سراشیبی، مقداری از انرژی جنبشی هدر رفته را بازیابی و به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

وقتی سرعت یک خودرو با ترمز احیاکننده کم می‌شود، موتور الکتریکی خودرو به طور معکوس عمل کرده و برق تولید می‌کند. این انرژی الکتریکی به باتری خودرو ارسال می‌شود و برای تامین قدرت موتور الکتریکی و حرکت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترمز احیاکننده روشی کارآمدتر از ترمز معمولی برای کاهش سرعت است، چون به جای این که مثل ترمزهای سنتی انرژی به طور ساده به گرما تبدیل شود، ترمز احیاکننده از حرکت خودرو برای تولید برق استفاده می‌کند. این اتفاق می‌تواند میزان پیمایش رانندگی با خودروهای برقی و هیبریدی را افزایش دهد و منجر به کاهش پارگی لنت ترمز شود.

شارژ سطح ۱، سطح ۲ و شارژر سریع

این اصطلاحات به سطح‌های مختلف شارژ یک خودروی برقی اشاره دارد. شارژ سطح ۱ از یک پریز استاندارد خانگی استفاده می‌کند و چون باید جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کند، برای شارژ خودرو به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل اغلب برای شارژ در طول شب استفاده می‌شود.

شارژ سطح ۲ به یک پریز ۲۴۰ ولتی (دوبرابر پریز استاندارد خانگی) نیاز دارد و خودرو را سریع‌تر از شارژر سطح ۱، شارژ می‌کند.

شارژر سریع یا (DC) خودرو را در سریع‌ترین حالت ممکن شارژ می‌کند و معمولا در ایستگاه‌های شارژ عمومی یافت می‌شود. شارژ خودروهای برقی با این شارژرها سریع‌تر انجام می‌شود چون از جریان مستقیم برای شارژ استفاده می‌کنند. زمان شارژ با شارژرهای سریع برای شارژ خودرو تا ۸۰ درصد، حدود ۳۰ دقیقه است.

اضطراب برد

اضطراب برد اصطلاحی است که به ترس یا نگرانی از تمام شدن شارژ باتری، پیش از رسیدن به ایستگاه شارژ اشاره دارد. این مورد یکی از نگرانی‌های رایجی است که باعث می‌شود افراد بسیاری در خرید خودروهای برقی تردید کنند. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی در بهبود میزان پیمایش خودروهای برقی و افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ، این چالش تا حد زیادی حل شده است.

سیستم مدیریت باتری

Battery Management System (BMS) یکی از اجزای مهم موتور خودروهای برقی است. این سیستم عملکرد، سلامت و ایمنی باتری را نظارت می‌کند و با کنترل نرخ شارژ و دشارژ و نظارت دما، از کارکرد صحیح باتری مطمئن می‌شود. علاوه بر این، در صورت گرم شدن بیش از حد باتری، دمای آن را کاهش می‌دهد و از آتش گرفتن خودرو جلوگیری می‌کند. این ویژگی ایمنی در خودروهای برقی اهمیت بسیاری دارد زیرا وجود BMS باعث می‌شود عمر باتری افزایش یابد، کارایی آن حفظ شود و عملکردی بهینه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *