شرایط مختلف جاده نیاز به ویژگیهای رانندگی متفاوتی در خودرو دارد تا راننده بتواند تجربه بهبودیافتهتری داشته باشد. به همین دلیل برخی از خودروهای برقی دارای حالتهای رانندگی مختلفی هستند که میتوان از میان آنها حالت مورد نظر را برای رانندگی انتخاب کرد. تنظیمات حالت رانندگی در خودروهای برقی برای ارائه گزینههای مناسب با شرایط مختلف رانندگی و ترجیحات شخصی راننده در نظر گرفته شده است. این تنظیمات به بهینهسازی عملکرد خودرو، بهرهوری انرژی و راحتی راننده و سرنشینان کمک میکنند و باعث میشوند راننده بتواند هندلینگ و توان خروجی خودرو را با نیازهای خود تطبیق دهد.
برخی از تنظیمات حالت رانندگی باعث میشود خودرو شتاب سریعتری را ارائه دهد، در صورتی که با انتخاب حالت دیگر میتوان صرفهجویی مصرف انرژی را در اولویت قرار داد که برای سفرهای طولانی بسیار کاربردی است. علاوه بر این، رانندگان با تنظیم این پارامترها میتوانند مدیریت ترمز احیاکننده را بهبود ببخشند، قدرت را حفظ کنند، میزان پیمایش را به حداکثر برسانند و به طور کلی، شرایط رانندگی را با عملکرد خودرو یکپارچه سازند. در واقع تطبیقپذیری ارائه شده در حالتهای رانندگی خودروهای برقی با هدف افزایش راحتی و کنترل بر جاده طراحی شده تا به نیازهای متنوع رانندگی مدرن پاسخ دهد.
حالتهای رانندگی مختلف برای خودروهای برقی
حالت اکو (Eco)
حالت اکو یا حالت اقتصادی تنظیماتی را در رانندگی به وجود میآورد تا انرژی باتری را حفظ کند. در واقع این حالت رانندگی برای صرفهجویی در انرژی مصرفی خودروهای برقی طراحی شده است و بسیار هوشمندانه شتاب خودرو را تا حد مشخصی حفظ میکند تا توان موتور به آرامی افزایش بیابد. حالت اکو بیشترین کارایی خودروی برقی را ارائه میدهد و معمولا برای رانندگیهای طولانی استفاده میشود تا بتوان میزان پیمایش خودرو را حفظ کرد و مسافت بیشتری را با هربار شارژ پیمود، به همین دلیل استفاده از آن برای مواقعی مثل سبقت گرفتن توصیه نمیشود.
حالت اسپرت (Sports)
حالت اسپرت تقریبا برعکس حالت اکو عمل میکند. افرادی که به دنبال تجربه هیجان و شتاب بیشتر در رانندگی هستند میتوانند با فعال کردن حالت اسپرت، شتاب سریعتر و قویتری دریافت کنند. خودروی برقی شما در این حالت به جای بهرهوری انرژی، اولویت را عملکرد قرار میدهد و شتاب سریعتر و رانندگی دینامیکتری را تجربه خواهید کرد. البته نکته مهم این که به دلیل شتاب بیشتر، ممکن است مصرف باتری شما نسبت به شرایط معمول افزایش بیابد، پس توصیه میکنیم اگر به شارژر دسترسی ندارید، به مدت زمان استفاده از این حالت رانندگی توجه کنید.
حالت نرمال (Normal)
حالت نرمال در رانندگی نقطه تعادلی میان بهرهوری انرژی حالت اکو و رانندگی هیجانانگیز حالت اسپرت است. این حالت به طور هوشمندانه بهرهوری انرژی و عملکرد خودرو را متعادل میسازد، بدون این که یکی از آنها را در اولویت قرار دهد. به همین دلیل حالت نرمال برای رانندگی در مسیرهای روزمره انتخاب مناسبی است. هر زمانی که نیاز ندارید بین قدرت و سرعت یا صرفهجویی در انرژی انتخاب کنید، حالت نرمال به کمک شما میآید.
حالت برف (Snow)
برخی از خودروهای برقی تنوع بیشتری در حالتهای رانندگی خود ارائه میدهند. برای مثال حالت رانندگی برف معمولا قدرت نرمتری ارائه میدهد و با انتخاب بالاترین دنده، پایداری لازم برای رانندگی با خودرو در شرایط برفی را فراهم میسازد. در واقع این حالت رانندگی با پایین نگه داشتن دور موتور از لغزش چرخها بر روی زمین یخزده یا برفی جلوگیری میکند تا رانندگی ایمنتر باشد.
حالت سفارشی
برخی از خودروهای برقی دارای قابلیتهایی هستند که راننده را قادر میسازد تنظیماتی مثل واکنش گاز و شتاب، شدت ترمز احیاکننده و خروجی توان را متناسب با ترجیحات رانندگی خود تنظیم کند. در صورتی که راننده به دنبال حالت رانندگی خاصی باشد میتواند حالت انتخابی خود را تنظیم کند و میزان پیمایش، احساس رانندگی و عملکرد خودرو را با توجه به نیاز خود بهبود ببخشد.
نحوه کارکرد حالتهای رانندگی خودروهای برقی
حالتهای مختلف رانندگی با تنظیم خروجی موتور الکتریکی، مصرف انرژی، ترمز احیاکننده و با استفاده از نرمافزارهای پیشرفته و سیستمهای کنترلی کار میکنند. با تنظیم این موارد، خودرو میتواند به اهداف خود در ارائه عملکردی خاص دست پیدا کند. در ادامه این موضوع را بیشتر توضیح دادهایم:
دریچه گاز و کنترل قدرت
حساسیت دریچه گاز با توجه به حالت رانندگی انتخابی تنظیم میگردد. به عنوان مثال در حالت اکو، موتور الکتریکی توان خروجی خود را محدود میکند و شتاب را کاهش میدهد تا در مصرف انرژی صرفهجویی شود. در صورتی که برای حالت اسپرت خلاف این موضوع اتفاق میفتد و برای شتاب سریعتر، موتور قدرت کامل را دریافت میکند. این اتفاق به این دلیل رخ میدهد که کنترل واحد پیشرانه یا PCU در خودروی برقی جریان ورودی موتور را بر اساس حالت انتخابی تنظیم میکند و در صورت نیاز گشتاور خروجی موتور را تغییر میدهد.
ترمز احیاکننده
خودروهای برقی معمولا دارای ترمز احیاکننده هستند تا در مصرف انرژی صرفهجویی کنند و به کمک بازیابی انرژی، عملکرد خودروهای برقی را بهینهتر سازند.
مدیریت بار باتری
در حالت اکو ویژگیهای اضافی مثل کنترل آبوهوا و سیستم سرگرمی انرژی کمتری مصرف میکند. با تنظیم انرژی ارسالی به این سیستمها از طریق واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU)، حالت اکو میزان پیمایش را نسبت به هر مورد دیگری در اولویت قرار میدهد.
الگوریتمهای نرم افزار خودرو
هسته اصلی این تنظیمات توسط یک الگوریتم کنترل پیچیده کنترل میشود که ورودی راننده، شرایط جاده و وضعیت باتری را برای مدیریت یکپارچه گشتاورد خروجی موتور، ترمز احیاکننده و دیگر موارد مورد تفسیبر قرار میدهد. با نظارت مداوم بر این متغیرها، نرمافزار خودروهای برقی به طور پویا قادرند تنظیمات را در زمان واقعی اعتمال کنند و کارایی یا عملکرد خودرو را با نیاز جاده و راننده یکپارچه سازند.
تنظیمات سیستم تعلیق و فرمان
برخی از خودروهای برقی هنگام تنظیم حالت رانندگی سیستم تعلیق خودرو و فرمان را نیز برای راحتی یا بهبود عملکرد تنظیم میکنند. برای مثال به منظور راحتی بیشتر معمولا سیستم تعلیق شل میشود تا سواری نرمتری ارائه گردد و برای حالت اسپرت، سیستم تعلیق سفت میشود تا با کاهش چرخش بدنه در سرعتهای بالا، هندلینگ و دقت بهبود یابد.
تنظیم حالت رانندگی چطور تجربه رانندگی را بهبود میبخشد؟
حالتهای رانندگی در خودروهای برقی تجربه منعطفتر و شخصیسازی شدهتری را ارائه میدهند تا رانندگان بتوانند با توجه به ترجیحات و نیازهای خود، عملکرد مناسب را از خودروی برقی دریافت کنند. به همین دلیل با افزایش پذیرش خودروهای برقی و تغییر به سمت حملونقل پایدار میتوان دید که رانندگی علاوه بر سازگاری بیشتر با محیط زیست، مطابقت بیشتری با ترجیحات هر فرد دارد و لذت و عملکرد رانندگی در جاده به حداکثر میرسد.