استاندارد NEDC چیست و چطور میزان پیمایش خودرو را محاسبه می‌کند؟

NEDC

میزان پیمایش در تصمیم‌گیری برای خرید یک خودروی برقی نقش مهمی ایفا می‌کند. شرکت‌های خودروسازی در سراسر دنیا بًرد این خودروها را طبق استانداردهای مختلفی در نظر می‌گیرند و استاندارد NEDC یکی از انواع آن‌ها به شمار می‌رود که در این مطلب به توضیح مفصل آن می‌پردازیم.

منظور از میزان پیمایش خودروی برقی چیست؟

میزان پیمایش به معنای این است که یک خودروی برقی قادر است تا چه مقدار مسافت را با هربار شارژ کامل طی کند. یعنی اگر راننده با شارژ کامل رانندگی کند، تا چه مسافتی را می‌تواند بپیماید تا شارژ ۱۰۰ درصد باتری، به طور کامل خالی شود.

میزان پیمایش خودروهای برقی طبق استانداردهای مختلفی محاسبه می‌شود. این استانداردها در مناطق مختلف جهان متفاوت هستند زیرا ساختار جاده‌ای در قسمت‌های مختلف دنیا، شرایط منحصربه‌فردی دارد. در ادامه به معرفی هر استاندارد می‌پردازیم.

میزان پیمایش خودروهای برقی چطور محاسبه می‌شود؟

برای اندازه‌گیری و تعیین میزان پیمایش خودروهای برقی، خودروسازان از یکی از سه استاندارد NEDC، WLTP و CLTC  استفاده می‌کنند که هرکدام رویه آزمایشی خاص خود را دارند. در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

WLTP

رویه تست خودروهای سبک هماهنگ جهانی یا Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure، به اختصار WLTP نامیده می‌شود. این استاندارد جهانی، برای اندازه‌گیری بازده سوخت، انتشار دی‌اکسیدکربن و میزان پیمایش خودروها، از جمله خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی و خودروهای سوخت فسیلی استفاده می‌شود. چرخه آزمایش WLTP شامل مراحل مختلفی از رانندگی است و رانندگی در سرعت‌های پایین، متوسط، بالا، پرشتاب، کاهش سرعت و توقف‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و از پارامترهای به‌روزشده‌ای برای انعکاس دقیق رفتار رانندگی مدرن و فناوری خودروها استفاده می‌کند. میزان پیمایش WLTP یک خودروی برقی بر اساس مصرف انرژی اندازه‌گیری‌شده در طول چرخه‌های آزمایش تعیین می‌شود و بعد برای محاسبه میزان پیمایش حدودی خودرو تحت شرایط مشابه، استفاده می‌گردد.

CLTC

CLTC مخفف China Light-Duty Vehicle Test Cycle و به معنای چرخه تست خودروی سبک چین است که آزمایش استانداردشده‌ای برای ارزیابی بازده سوخت و مصرف انرژی خودروها را شامل می‌شود. میزان پیمایش CLTC یک خودروی برقی به مسافت رانندگی تخمینی اشاره دارد که خودرو با یک‌بار شارژ کامل طی می‌کند و بر اساس آزمایشی تحت شرایط رانندگی مختلف شهری، بزرگراهی و ترکیبی انجام می‌شود.

این چرخه رانندگی در مرحله رانندگی شهری، سرعت پایین، توقف و استارت‌زدن‌های مکرر را شبیه‌سازی می‌کند و برای رانندگی در بزرگراه، با سرعت ثابت در بزرگراه‌ها یا آزادراه‌ها با تعداد توقف و استارت‌زدن کمتر نسبت به رانندگی شهری تست می‌شود. رانندگی ترکیبی نیز میانگینی از میزان پیمایش رانندگی شهری و بزرگراهی است که انعکاس ترکیبی از هردو شرایط رانندگی را ارائه می‌دهد تا به تخمینی کلی از میزان پیمایش خودروی برقی در محیط‌های رانندگی ترکیبی دستیابی پیدا کند.

EPA

در ایالات متحده، آژانس حفاظت از محیط زیست یا EPA مسئولیت رتبه‌بندی کارایی خودروهای بنزینی، هیبریدی، پلاگین هیبرید، برقی و هر نوع دیگری را بر عهده دارد. بنابراین تمام خودروهای برقی که برای فروش در آمریکا گواهینامه دارند، دارای عددی تخمینی از EPA برای تعیین میزان پیمایش هستند. EPA چرخه شهری و بزرگراهی را با شبیه‌سازی شرایط ترافیک، توقف و حرکت مکرر و رانندگی با سرعت‌های بالاتر، مورد آزمایش قرار می‌دهد.

NEDC

NEDC

استاندارد NEDC مخفف New European Driving Cycle و به معنای چرخه رانندگی جدید اروپایی است. این روش برای اندازه‌گیری مصرف سوخت و آلایندگی موتور خودروهای موجود در بازار طراحی شده و توسط کمسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا (UNECE) توسعه پیدا کرده است. چرخه NEDC یک آزمایش آزمایشگاهی مصنوعی است که نحوه رانندگی یک خودرو را در شهرهای اروپایی شبیه‌سازی می‌کند.

آزمایش NEDC برای رسیدن به میزان پیمایش تخمینی، رانندگی شهری، رانندگی خارج از شهر، رانندگی در بزرگراه و رانندگی با سرعت بالا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

  • رانندگی شهری: این بخش شبیه‌سازی رانندگی در مناطق شهری با توقف‌ها و استارت‌زدن‌های مکرر، سرعت پایین‌تر و شتاب محدودتر را شامل می‌شود.
  • رانندگی در بزرگراه: برای آزمایش بخش بزرگراه، رانندگی با سرعت ثابت در بزرگراه‌ها یا آزادراه‌ها با سرعت‌های یکنواخت شبیه‌سازی می‌شود.
  • رانندگی در خارج از شهر: این قسمت نشان‌دهنده رانندگی در جاده‌های روستایی و بزرگراه‌هایی است که خودرو در آن‌ها سرعت تقریبا بیشتری نسبت به رانندگی شهری دارد.
  • رانندگی با سرعت بالا: آزمایش NEDC رانندگی با سرعت بالاتر و همچنین رانندگی در بزرگراه‌ها با سرعت پایدار را شبیه‌سازی می‌کند تا در نهایت به یک جمع‌بندی مناسب برای تخمین میزان پیمایش برسد.

میزان پیمایش خودروهای برقی با تست NEDC چگونه محاسبه می‌شوند؟

تست NEDC با فراهم‌سازی شرایطی مشابه رانندگی شهری با سرعت پایین (برای شبیه‌سازی ترافیک شهری) و رانندگی با سرعت بالاتر در جاده‌های خارج از شهر، در نهایت به عدد مشخصی می‌رسد که میزان خودرو با هربار سوخت‌گیری کامل را نشان می‌دهد. این تست برای خودروهای برقی نیز به کار می‌رود و با انجام مراحل آزمایش، متخصصان به عددی می‌رسند که به طور حدودی، مسافتی را نشان می‌دهد که خودروی برقی قادر است با هربار شارژ بپیماید.

برخی از شرکت‌های خودروسازی از این آزمایش برای ارائه معیاری از میزان پیمایش خودرو تحت شرایط کنترل‌شده استفاده می‌کنند. برای مثال میزان پیمایش خودروی برقی اسکای‌ول ET5 با توجه به استاندارد NEDC، ۵۲۰ کیلومتر تعیین شده است.

درست است که میزان پیمایش خودرو با توجه به شرایط مختلف رانندگی ممکن است دچار تغییر شود، اما این تست میزان پیمایش را به طور حدودی تخمین می‌زند و به کمک داده‌های محدود به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا کارایی کلی خودروهای برقی را قبل از در نظر گرفتن عواملی مثل شرایط جاده یا آب‌وهوا که ممکن است میزان پیمایش خودرو در دنیای واقعی را تحت تاثیر قرار دهند، ارزیابی کنند.

چرا میزان پیمایش خودروها دقیقا همان عددی نیست که استانداردها تعیین می‌کنند؟

وقتی حرف از خودروهای برقی می‌شود، میزان پیمایش اولین چیزی است که مورد توجه قرار می‌گیرد. خودروسازان ممکن است روی شتاب خودرو، توان موتور و… متمرکز شوند اما در آخر، میزان پیمایش مهم‌ترین فاکتوری است که مصرف‌کنندگان در نظر می‌گیرند.

اما گاهی به دلیل شرایط متغیر رانندگی ممکن است رانندگان میزان پیمایش متفاوتی نسبت به استاندارد اعلام‌شده را تجربه کنند. در این مواقع باید یادآور شویم که تمامی عددهایی که برای میزان پیمایش خودروها در نظر گرفته شده به صورت تقریبی است و این اعداد هرگز دقیق نخواهند بود زیرا شما ممکن است شرایط متفاوتی از رانندگی را نسبت به شرایط آزمایش تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *