بررسی باورهای غلط رایج درباره شارژ خودروهای برقی

باورهای رایج غلط درباره فناوری‌های خودروهای برقی، تاثیرات منفی بسیاری بر جای می‌گذارد. خریداران بالقوه ممکن است بدون این که تجربه دست اولی از این فناوری‌ها داشته باشند، نگرشی اشتباه و ناآگاهانه نسبت به آن‌ها پیدا کنند و از خرید خودروی برقی منصرف شوند. به همین دلیل در این مقاله به باورهای غلطی می‌پردازیم که در رابطه با شارژ خودروهای برقی وجود دارد تا بتوانیم افراد بیشتری را با فناوری پیشرفته و پایدار خودروهای برقی آشناتر سازیم.

باور غلط ۱: با افزایش پذیرش خودروهای برقی، شبکه‌های برق توانایی کافی برای شارژ را نخواهند داشت

درباره چنین باور غلطی باید در نظر داشته باشیم که افزایش پذیرش خودروهای برقی یک تغییر مدیریت‌شده است و بیشتر شدن تعداد متقاضیان و دارندگان خودروهای برقی به تدریج و در گذر زمان اتفاق میفتد.

هدف این است که تعداد خودروهای دارای موتور احتراق داخلی به حداقل برسد و وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمتر شود. برای رسیدن به چنین هدفی سازندگان با همکاری دولت‌ها تلاش دارند تا منابع انرژی تجدیدپذیر بیشتری را به شبکه برق متصل کنند و تولید برق پاک را به طور قابل توجهی افزایش دهند. برای مثال افزایش توربین‌های بادی در مناطق مختلف به این معناست که نیروی باد نیازهای آینده برای حمل‌ونقل برقی را به خوبی برآورده خواهد کرد. این اتفاق به طور مستمر رخ خواهد داد تا در آینده منابع برق بیشتری تجدیدپذیر شوند و وابستگی به سوخت‌های فسیلی به حداقل برسد.

یک سوال مهم دیگر به دنبال این باور غلط به وجود می‌آید که آیا انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند تقاضای برق جهانی را تامین کنند؟ قبلا در مقاله‌ای به توضیح این سوال مهم پرداخته‌ایم که این منابع انرژی چطور تا سال ۲۰۳۰ می‌توانند نیمی از تقاضای برق جهانی را تامین کنند. پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

باور غلط ۲: تعداد زیادی از باتری‌های خودروهای برقی دفن می‌شوند و به محیط زیست آسیب می‌زنند

فناوری باتری‌های لیتیوم یونی شبیه به باتری‌های موجود در تلفن‌های همراه ماست. اما تفاوت در این است که خودروهای برقی دارای سیستم مدیریت انرژی هستند که عمر باتری را افزایش می‌دهد و از سلامت باتری اطمینان حاصل می‌کند. به همین دلیل معمولا میانگین عمر باتری یک خودروی برقی حدود ده سال در نظر گرفته می‌شود. (هرچند که این عدد ممکن است تا ۲۰ سال هم برسد.)

اما این باتری‌ها با پایان عمرشان به زباله‌دانی منتقل نمی‌شوند. وقتی هدف از تولید خودروهای برقی، مراقبت از منابع طبیعی است، پس می‌توان از فلزاتی مثل لیتیوم و کبالت موجود در این باتری‌ها استفاده کرد و از طریق بازیافت این منابع ارزشمند، آن‌ها را مجددا مورد استفاده قرار داد. حتی اگر باتری بازیافت‌شده برای خودروهای برقی مناسب نباشد، می‌توان آن را برای خانه‌ها یا در محیط‌های کاری به عنوان واحد ذخیره‌سازی انرژی استفاده کرد.

باور غلط ۳: برق لازم برای شارژ خودروهای برقی از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود. پس خودروهای برقی بدون آلودگی نیستند

در حال حاضر که شبکه‌های برق همچنان به منابع تجدیدناپذیر وابسته هستند، اغلب برق مورد نیاز برای شارژ خودروهای برقی از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که باید در نظر داشت حتی زمانی که انرژی الکتریکی تولیدشده از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود، خودروهای برقی همچنان در مقایسه با خودروهای بنزینی آلایندگی بسیار کمتری انتشار می‌دهند. از آن‌جایی که خودروهای برقی کارایی بهتری دارند و مصرف انرژی را بهینه می‌سازند، درصد بیشتری از انرژی را به نیروی حرکتی تبدیل می‌کنند. اما خودروهای دارای موتور احتراق داخلی، بخش زیادی از انرژی خود را به عنوان گرما هدر می‌دهند.

توجه کنید که شبکه‌های برق به تدریج در حال قوی‌تر شدن در تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر هستند و این اتفاق به مرور زمان تقویت خواهد شد. پس خودروهای برقی گامی مهم در جهت کاهش ردپای کربن و به حداقل رساندن آلودگی هوا به شمار می‌روند.

باور غلط ۴: خودروهای برقی میزان پیمایش محدودی را با هربار شارژ می‌پیمایند و برای سفرهای طولانی مناسب نیستند

«اضطراب برد» یک نگرانی رایج درباره خودروهای برقی است که به مرور زمان در حال کاهش یافتن است. افرادی که دارای اضطراب برد هستند، نگران هستند که خودروی برقی آن‌ها بدون شارژ‌ بماند و در جاده متوقف شود. برای توضیح این باور غلط باید بگوییم که با برنامه‌ریزی مسیر، رعایت عادات رانندگی و استفاده از ترمز احیاکننده می‌توانید به راحتی روی سفر با خودروهای برقی حساب کنید. در این لینک نحوه به حداکثر رساندن میزان پیمایش خودروهای برقی را توضیح داده‌ایم.

علاوه بر این، برخی از مدل‌های خودروهای برقی میزان پیمایش کمتری با هربار شارژ‌ ارائه می‌دهند و ظاهری جمع‌وجورتر دارند، به همین دلیل افراد معمولا این خودروها را برای استفاده روزمره انتخاب می‌کنند. پس با انتخاب مدل مناسب و کمک گرفتن از شارژرهای پرتابل می‌توانید سفری دلپذیر داشته باشید و در صورت نیاز، با استفاده از یک پریز برق، به راحتی خودروی خود را به شارژ‌ر متصل کنید.

باور غلط ۵: شارژ خودروهای برقی از بنزین گران‌تر است

این باور رایج غلط افراد بسیاری را از تجربه فناوری‌های پیشرفته خودروهای برقی بازمی‌دارد. انرژی‌های تجدیدپذیر و شارژ خودروهای برقی حوزه‌های جدیدی هستند که در سال‌های آینده رقابتی‌تر نیز خواهند شد و به همین دلیل احتمال افزایش قیمت شارژ‌ خودروهای برقی نسبت به قیمت بنزین بسیار ناچیز است.

علاوه بر این، بنزین یک منبع بسیارمحدود و تجزیه‌ناپذیر است که قیمتی در حال نوسان دارد. پس بسیار بعید است که هزینه شارژ خودروهای برقی در آینده به اندازه بنزین گران شود. با این وجود، هزینه شارژ خودروی برقی اسکای‌ول ET5 را به عنوان مثال در قسمت زیر شرح داده‌ایم:

طبق شرایط تعرفه‌ای مختلف در سال ۱۴۰۳، شارژ کامل خودروی برقی اسکای‌ول ET5 با برق جایگاه‌های شارژ، حدود ۱۴ هزارتومان است. این رقم برای شارژ خودرو با برق خانگی و در ساعات اوج مصرف، حدود ۲۹ هزارتومان و با برق مصوب ۱۴۰۳ برای خودروهای برقی، حدود ۳۹ هزارتومان محسابه شده است.

طبق استانداردهای NEDC، خودروی برقی اسکای‌ول ET5 با هربار شارژ‌ کامل قادر است تا ۵۲۰ کیلومتر را بپیماید و به کمک ویژگی ترمز احیاکننده، مقداری از انرژی از دست رفته هنگام ترمز گرفتن یا کاهش سرعت، بازیابی می‌شود. به همین دلیل در نهایت هزینه شارژ این خودرو نسبت به هزینه بنزین بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.

باور غلط ۶: عمر باتری خودروهای برقی چینی کوتاه است و دائما نیاز به شارژ دارد

برندهای قدیمی مثل فورد، خودروسازان چینی را به عنوان تهدیدی برای کسب‌وکار خود توصیف کرده‌اند و از این رقابت جدید ابراز نگرانی می‌کنند. اما این موضوع به معنای این نیست که مصرف‌کنندگان هم باید نگران باشند. اگر تا به حال به خرید یک خودروی چینی فکر نکرده‌اید، الان زمان مناسبی برای این کار است. کشور چین بیش از هر جای دیگری در جهان خودرو تولید می‌کند و مدت زمان زیادی است که در این حوزه فعالیت دارد. برندهایی مثل Skywell و BYD در این زمینه پیشتاز هستند و خودروهای برقی بسیار باکیفیتی را به کشورهای مختلفی در جهان صادر می‌کنند. علاوه بر این، باتری تمام این خودروها طبق بالاترین استانداردها تولید شده و تحت گارانتی تعویض می‌شود تا مصرف‌کنندگان در هرجای دنیا بتوانند با اطمینان کامل از این محصولات استفاده کنند.

شرکت خودروسازی نبکا با انتخاب این دو کمپانی برتر جهان و عرضه خودروهای اسکای‌ول و بی‌وای‌دی در ایران تلاش دارد تا کیفیت بازار خودروبرقی ایران را بالا نگه دارد و بهترین گزینه‌های حمل‌ونقل پایدار را در اختیار مردم ایران قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *