لوگوی شرکت نبکا

افزایش تقاضا و فروش خودروهای هیبریدی چه تاثیری بر رشد زیرساخت های شارژ‌ خودروهای برقی دارد؟

افزایش تقاضا و رشد فروش خودروهای هیبریدی

با تغییر تدریجی بازار خودرو در جهان به سمت حمل‌ونقل پایدار، خودروهای هیبریدی به عنوان کاتالیزوری مهم در توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی ظاهر شده‌اند. این خودروها که از دو موتور الکتریکی و احتراق داخلی برخوردارند، با افزایش روزافزون تقاضای مصرف‌کننده، بازتابی از آگاهی زیست‌محیطی عموم مردم و نیاز به بهره‌وری سوخت را نمایش می‌دهند. چنین اتفاقی باعث می‌شود بخش‌های عمومی و خصوصی به بهبود دسترسی و فراوانی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی بپردازند و از پیشرفت فناوری برای فراهم ساختن زیرساخت‌های شارژ کافی، اطمینان حاصل کنند.

در این مقاله تاثیر فروش خودروهای هیبریدی بر رشد زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

افزایش فروش خودروهای هیبریدی در سال‌های اخیر

بر اساس داده‌های Edmunds در سال ۲۰۲۳، برای اولین بار فروش خودروهای هیبریدی و برقی در ایالات متحده از یک میلیون گذشت و فروش خودروهای هیبریدی ۶۵ درصد در مقابل فروش ۴۶ درصدی خودروهای برقی، افزایش یافت.

سهم کل بازار خودروهای هیبریدی معمولی و پلاگین هیبرید در سال ۲۰۲۳، به ۹.۱ درصد افزایش یافت و سهم خودروهای برقی به ۶.۹ درصد رسید. علاوه بر این، گزارش Edmunds نشان می‌دهد که فروش خودروهای سنتی دارای موتور احتراق داخلی، به ۸۴ درصد کاهش یافته است.

این اتفاق را می‌توان ترکیبی از تلاش دولت‌ها در کشورهای مختلف و افزایش هزینه سوخت‌های فسیلی دانست که همگی باعث شده‌اند تا خودروهای هیبریدی به جایگزینی جذاب برای بسیاری از مصرف‌کنندگان تبدیل شوند. اما علاوه بر این‌ها،‌ یکی دیگر از عوامل کلیدی که منجر به رشد فروش خودروهای هیبریدی می‌شود، افزایش آگاهی زیست‌محیطی مردم  است. برخلاف خودروهای تمام‌برقی که کاملا به نیروی باتری متکی هستند، خودروهای هیبریدی از موتور احتراق داخلی و موتور الکتریکی برخوردارند که باعث می‌شود بدون نیاز به زیرساخت شارژ، میزان طولانی پیمایش را طی کنند و البته در مقایسه با خودروهای بنزینی، با محیط زیست سازگارتر هستند و کربن کمتری را انتشار می‌دهند. به همین دلیل این نوع خودروها برای مصرف‌کنندگانی که دغدغه محیط زیست را دارند، جذاب‌تر است.

تاثیر فروش خودروهای هیبریدی بر بازار خودروهای برقی

خودروهای هیبریدی به عنوان پلی مهم میان خودروهای بنزینی و برقی عمل می‌کنند و انتقال مصرف‌کننده به حمل‌ونقل برقی را آسان‌تر می‌کنند. با ترکیبی از دو خودروهای بنزینی و برقی، مزایای مختلفی مثل کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را در کنار کاهش اضطراب برد به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند.

این اتفاق به تدریج آگاهی درباره خودروهای برقی و پذیرش آن‌ها را میان مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد و از آن‌جایی که مصرف‌کنندگان با فناوری خودروهای هیبریدی راحت‌تر خواهند شد، احتمال بیشتری وجود دارد که در آینده به خودروهایی روی بیاورند که برای حرکت کاملا به برق متکی هستند.

به همین دلیل است که افزایش فروش خودروهای هیبریدی به طور مستقیم بازار خودروهای برقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دارندگان خودروهای هیبریدی که با جنبه‌های رانندگی الکتریکی آشنایی پیدا کرده‌اند، خریداران بالقوه خودروهای تمام برقی به شمار می‌روند، زیرا فناوری و زیرساخت‌ها همچنان در حال بهبود است. این علاقه روزافزون احتمالا به افزایش تقاضا برای خدمات مرتبط با خودروهای برقی مثل ایستگاه‌های شارژ و تسهیلات تعمیر منجر می‌شود و به اکوسیستم خودروهای برقی سرعت می‌بخشد.

با توسعه خودروهای هیبریدی، بازار کلی خودروهای برقی نیز تقویت می‌شود و به ایجاد زیرساخت‌های قوی‌تر و در دسترس‌تر برای خودروهای برقی کمک می‌کند.

ولی آمار در این باره چه می‌گوید؟

در سه ماه اول سال ۲۰۲۴،  نزدیک به ۱.۹ میلیون خودروی برقی (که شامل انواع مختلف خودروهای برقی می‌شود.) در چین به فروش رسید که افزایش ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. خودروهای پلاگین هیبریدی رشد قابل توجه ۷۵ درصدی را تجربه کرده‌اند، در حالی که خودروهای تمام‌برقی ۱۵ درصد رشد داشته‌اند. در اروپا نیز با رشد قابل توجه ۳۵ درصدی در بلژیک، فروش خودروهای برقی بیش از ۵ درصد افزایش یافت.

با این وجود، بازارهای بزرگ اروپایی مثل آلمان و ایتالیا شاهد کاهش رشد در فروش خودروهای برقی بودند اما فرانسه و بریتانیا همچنان رشد متعادلی داشتند.

در ایالات متحده آمریکا، فروش خودروهای برقی در سه ماه اول سال تقریبا ۱۵ درصد افزایش یافت و خودروهای پلاگین هیبرید با رشد قوی ۵۰ درصد همراه بودند. بازارهای کوچکتری مثل ویتنام، برزیل و هند نیز افزایش قابل توجهی در فروش داشتند که نشان‌دهنده سرعت پذیرش انواع خودروهای برقی است.

افزایش تقاضا و رشد فروش خودروهای هیبریدی

رشد زیرساخت‌های شارژ‌ خودروهای برقی

زیرساخت شارژ خودروهای برقی به سرعت در حال توسعه است، با این حال چالش‌های بسیاری در تکنولوژی زیرساخت‌ها و تضمین توزیع، به ویژه در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته وجود دارد. توسعه زیرساخت‌ها توسط ترکیبی از سیاست‌های دولت و سرمایه‌گذاری و نوآوری قابل توجه بخش‌های خصوصی انجام می‌شود که هدف همگی تسریع روند انتقال به حمل‌ونقل برقی است. خودروهای هیبریدی و به ویژه خودروهای پلاگین هیبرید، نقش مهمی در این اتفاق بازی می‌کنند زیرا محبوبیت روزافزون آن‌ها بر توسعه‌دهنگان زیرساخت‌ها فشار می‌آورد تا شبکه‌ها را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد، ارتقا دهند.

نمونه‌های قابل توجهی که در کشورهایی مثل نروژ و هلند وجود دارد نشان می‌دهد که همکاری موفقیت‌آمیز ناشی از تلاش‌های مشترک می‌تواند به توسعه سریع یک اکوسیستم شارژ قوی منجر شود.

افزایش تقاضا و فروش خودروهای پلاگین هیبرید چه تاثیری بر رشد زیرساخت‌های شارژ دارد؟

افزایش فروش خودروهای هیبریدی یک عامل کلیدی در رشد و بهبود زیرساخت‌های شارژ به شمار می‌رود و بر جنبه‌های مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری، پیشرفت‌های فناوری و برنامه‌ریزی سیاست‌ها تأثیر می‌گذارد زیرا نیاز به راهکارهای شارژی که در دسترس و کارآمد باشند، بیشتر می‌شود.

افزایش ایستگاه‌های شارژ

برای پشتیبانی از تعداد رو به افزایش خودروهای پلاگین هیبرید، نیاز بیشتری به ایستگاه‌های شارژ عمومی وجود خواهد داشت و افراد بیشتری از شارژرهای سریع و همچنین شارژرهای خانگی استفاده خواهند کرد.

سرمایه‌گذاری و توسعه

با افزایش تقاضا برای خودروهای پلاگین هیبرید، بخش‌های عمومی و خصوصی برای گسترش و بهبود شبکه‌های شارژ سرمایه‌گذاری بیشتری انجام خواهند داد و دولت‌ها ممکن است مشوق‌های مالی مختلفی را برای ترویج توسعه زیرساخت‌ها ارائه دهند.

پیشرفت‌های فناوری

فروش بیشتر پلاگین‌های هیبرید می‌تواند پیشرفت‌های تکنولوژیکی در زمینه شارژ مثل وجود شارژرهای سریع‌تر و رابط‌های کاربری راحت‌تر را به دنبال داشته باشد. پس نیاز به گزینه‌های شارژ مؤثرتر و گسترده‌تر، نوآوری در این بخش را تقویت می‌کند.

تاثیر بر شبکه برق

و در آخر، با افزایش استفاده از خودروهای پلاگین هیبرید، نیاز به شبکه‌های برق قدرتمندتر نیز بیشتر می‌شود. این می‌تواند باعث شود شبکه‌های برق برای مدیریت بارهای بالاتر ارتقا داده شوند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در منابع انرژی تجدیدپذیر به میزان بیشتری اتفاق میفتد تا بتوان برق را از منابع پاک تامین کرد و آلایندگی‌ها را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *