تاریخچه طراحی خودرو راهی طولانی را طی کرده و در طول سالها، تحول عظیمی را پشت سر گذاشته است. زبان طراحی خودروهای برقی نیز مثل انواع دیگر خودروها، دچار تغییراتی شده تا این سبک از حملونقل کاربردیتر و چشمنوازتر شود. در این مقاله روند تکامل زبان طراحی در خودروهای برقی را بررسی میکنیم.
زبان طراحی چیست؟
زبان طراحی یا «Design Language» مفهومی است که خودروسازان به کمک آن میتوانند هویت و فلسفه طراحی خاصی را برای تولید محصولات خود پیش بگیرند. با استفاده از این مفهوم، هویت برند و خلاقیت آن به تصویر کشیده میشود تا علاوه بر استانداردهای کلی در طراحی خودرو، جزئیات ظاهری آن نیز، بینش و تفکر سازندگان را به نمایش بگذارد.
برندهای مختلف به کمک زبان طراحی منحصربهفرد خود میتوانند محصولاتشان را از محصولات دیگر بازار متمایز کنند. در واقع زبان طراحی خودرو مجموعهای از عناصر طراحی، تناسبات و نشانههای بصری است که سازندگان برای تشخیص و برجسته ساختن خودرو به کار میگیرند. شکل خودرو، خطوط، طراحی جلوپنجره، چراغهای جلو و عقب، سبک چرخها و حتی طراحی کابین همگی جزو زبان طراحی خودرو هستند و ما در این مقاله به روند کلی طراحی خودروهای برقی در گذر زمان میپردازیم.
تکامل روند زبان طراحی در خودروهای برقی
موتورهای احتراق داخلی همیشه نقشی مهم در طراحی خودروها ایفا میکنند و در طی زمان، دچار تغییرات قابل توجهی شدهاند. در طراحی خودروهای برقی نیز همین روند قابل مشاهده است و در مقایسه با مدلهای اولیه میتوان گفت که این خودروها به مرور زمان زیباتر و کاربردی از قبل شدهاند. مدلهای اولیه خودروهای برقی فقط بر ارائه تجربهای سازگار با محیط زیست متمرکز بودند اما با پیشرفت فناوری، امکان استفاده از باتریهای بهبودیافتهتر و نوآوریهای دیگر برای افزایش راحتی و ایمنی به وجود آمد.
بهبود طراحی کراس اوورها و SUVها
با گسترش بازار خودروهای برقی و افزایش تقاضا برای کراساوورها و SUVهای برقی، خودروهای چندمنظوره و کاربردی بیشتری تولید شد تا مصرفکنندگان بتوانند وسایل نقلیه جادارتر و پرکاربردتری خریداری کنند. این خودروها رانندگی در خارج از شهر را آسانتر میکنند و به دلیل اندازه بزرگتر خود، فضای جایگذاری باتری بیشتری دارند که به افزایش ظرفیت باتری و میزان پیمایش خودرو منجر میشود. علاوه بر این، وجود فضای کابین جادارتر، راحتی بیشتری نیز برای سرنشینان فراهم میکند.
رابط کاربری و اتصال
فضای داخلی خودروهای برقی به مرور زمان در حال تبدیل شدن به اکوسیستمی دیجیتال است. صفحات نمایش از وضوح بیشتری برخوردار هستند و صفحههای لمسی جایگزین دکمههای فیزیکی شدهاند. همچنین سیستم اطلاعات و سرگرمی قابلیت کنترل ویژگیهایی بیشتری در خودرو را فراهم میسازند و به مرور زمان رویای نمایشگرهای هدزآپ و هولوگرامی، تبدیل به یک ویژگی قابل استفاده خواهد شد.
با یکپارچهسازی تلفنهای همراه و IoT، خودروهای برقی امکانات بیشتری در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهند. کاربران قادرند کنترل و نظارت بیشتری بر خودرو داشته باشند و تجربه بهبودیافتهتری کسب کنند. علاوه بر این، ورود دستیار کنترل صوتی و ابزارهای مختلف هوش مصنوعی به طراحی خودروهای برقی، امکان تعامل ایمن و آسانتر با خودرو را فراهم میسازد.
فناوری باتری
باتریهای خودروهای برقی به مرور زمان کوچکتر و کارآمدتر شدند و فضای کمتری را در خودرو اشغال کردند که انعطافپذیری بیشتری در طراحی خودروها به همراه داشت. این اتفاق باعث شد طراحان بتوانند چیدمان کابین خودروهای برقی را برای راحتی و کارایی بیشتر بهینهسازی کنند.
طراحی منحصربهفرد
خودروهای برقی به دلیل عدم وجود موتور بزرگ احتراق داخلی، امکان استفاده از فناوریهای مینیمالیستی را در اختیار طراحان قرار دادهاند تا با حفظ اجزای غیرضروری، طراحی زیباتری را ارائه دهند. خودروسازان با جابهجا کردن مرزهای زیباییشناسی، بدنههای براق و مینیمالیستی خودروهای برقی را بهبود بخشیدهاند تا این خودروها اغلب حسی از ظرافت و سادگی را القا کنند. دستگیرههای در مخفی که با بدنه خودرو یکپارچه شدهاند یا سقفهای پانورامایی که حسی از ارتباط نزدیک با طبیعت دارد، بخشی از نمونههای نوآوری در طراحی خودروهای برقی هستند.
خودروهای برقی موقعیتهای جدیدی برای طراحان به همراه آوردند تا زیباییشناسی جسورانه و متمایزی را ارائه دهند. نبود اجزای سنتی موتور باعث شد تا آزادی بیشتری در شکلدهی و طراحی بدنه فراهم شود. تولیدکنندگان و خودروسازان مختلف با استفاده از این فرصت توانستند طراحیهای آیندهنگرانه و جذابی را خلق کنند تا هویت منحصربهفرد محصولات خود را برجسته کنند. خطوط براق و عناصر نورپردازی نوآورانه نیز بخشی از این طراحی است که جذابیت بصری متمایزی نسبت به خودروهای دارای موتور احتراق داخلی دارد.
استفاده از مواد پایدار در تولید خودروهای برقی
هدف از تولید خودروهای برقی دستیابی بیشتر به پایداری محیط زیست است. بنابراین خودروسازان تلاش دارند تا جای ممکن از مواد اولیه سازگار با محیط زیست استفاده کنند و در طراحی این خودروها پایداری را اولویت اول قرار دهند. فرآیند تولید پایدار شامل استفاده کارآمد از انرژی، کاهش ضایعات و حفاظت از منابع طبیعی است که برای اطمینان از کاهش اثرات مخرب زیستمحیطی تولید خودروهای برقی به کار گرفته میشود. برای مثال استفاده از چرم وگان در طراحی کابین خودروهای برقی یکی از نمونههای این موضوع است و البته با گذشت زمان، استفاده از مواد بازیافتی و پایداری مثل پلاستیکهای بازیافتی و الیاف طبیعی در داخل خودروهای برقی رایجتر خواهد شد. در این لینک توضیح دادهایم که چرا خودروسازان باید تولید مواد پایدار را در اولویت قرار دهند.
هدف این است که اجزای مختلف خودروهای برقی به گونهای طراحی شوند که در پایان عمر خودرو بتوان آنها را بازیافت کرد. لازم به ذکر است که مسئله بازیافت مواد موجود در باتری خودروهای برقی نیز یکی از جنبههای طراحی پایدار به شمار میرود که در حال حاضر سرمایهگذاری و تحقیقات بسیاری برای محقق شدن آن در حال انجام است.
آینده طراحی خودروهای برقی
تکامل طراحی خودروهای برقی در طول زمان شاهد پیشرفتهای چشمگیری بوده است. خودروسازان به تعهد خود برای بهبود کارایی، افزایش میزان پیمایش خودرو و ارائه خودروهایی پایدارتر و کاربرپسندتر ادامه میدهند. آینده طراحی خودروهای برقی با اتفاقات هیجانانگیزتری همراه خواهد بود زیرا فناوری خودروهای برقی به تکامل خود ادامه میدهد و حملونقل پایدار از همیشه جذابتر و کاربردیتر خواهد شد. افزایش پذیرش جهانی خودروهای برقی در سالهای گذشته این امکان را فراهم ساخته تا فناوریهای مینیمالیستی، ویژگیهای ایمنی بهبودیافته، فناوری باتری پیشرفته و امکانات فضای کابین به طور یکپارچه ترجیحات مصرفکنندگان را برآورده سازند. در نهایت باید گفت که با رشد بیشتر بازار خودروهای برقی انتظار میرود که پیشرفتهای بیشتری در طراحی این خودروها اتفاق بیفتد و این سبک از حملونقل بیش از پیش طبیعت آیندهنگرانه حملونقل برقی را به نمایش بگذارد.